Eyecatchers

17 mei 2017 | Jennifer Shahheidari | Gastblog

Wie is er niet groot geworden met koekjes en een glas melk? Als klein meisje liep ik iedere dag van school naar huis, en ik wist dat er dan een schaaltje met zandkoekjes klaar stond. Mijn dagelijkse portie koekjes spoelde ik snel weg met een glas melk. De koekjes van Cookiesalon daarentegen zijn geen simpele baksels; het zijn prachtige schilderijtjes. Deze koekjes bewonder je voor je ze opeet.

 

Irene, eigenaresse van Cookiesalon, gooit nog geen jaar geleden het roer om en volgt haar hart. Zij geeft haar goed betaalde baan op en begint vanuit haar eigen keuken met het bakken van de mooi gedecoreerde koekjes. “Ik zag een niche in de markt en ben erop ingesprongen met mijn passie voor bakken en creativiteit”. In Nederland zijn gedecoreerde taarten, cupcakes of macarons al langer verkrijgbaar. Maar opgesierde koekjes, zoals die van Irene, kwam je tot voorkort alleen maar tegen in hippe New Yorkse bakeries.

 

Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar niet alledaagse producten. Dit geldt ook voor wat wij eten. Onze voeding is niet meer alleen voedzaam. Het is ook duurzaam, lekker en vooral mooi; het publiek wil geïnspireerd worden. Zo etaleren foodbloggers prachtige voedselfotografie op social media voor zoveel mogelijk likes & shares. 

Mede hierdoor vinden mensen de schoonheid in voeding steeds belangrijker. Toch reist de vraag: ‘Waarom hechten wij waarde aan de esthetiek van voeding?’ 

 

De laatste jaren is de verpakking een belangrijk marketinginstrument geworden. Het gaat echter om zoveel meer dan alleen de verpakking. Wetenschappers tonen aan dat mooie dingen ons gelukkig maken. Zo kan de aanblik van een vrolijk, gekleurd koekje een gevoel van somberheid en ontevredenheid, omzetten in een geluksgevoel. Bij een Duits-Zwitsers onderzoek moesten proefpersonen een week lang dagelijks aan mooie dingen denken, zoals prachtige gebakjes of mooie schilderijen. De deelnemers scoorden na afloop van die week significant hoger op geluksgevoelens. Dit effect hield daarna een maand aan.

 

Irene hoort vaak dat haar klanten zo blij worden van haar koekjes. Dat is ook het gevoel wat zij wil achterlaten bij hen. Voor de opening van Lush in het centrum van Den Haag, ontwierp Irene persoonlijke, op maat gemaakte koekjes van vegan deeg. De maatschappij verlangt steeds hogere idealen. Als deze idealen terugkomen in prachtige creaties is niet alleen Irene tevreden; ook de klant is blij. Laat dat nou precies zijn waar etenswaar tegenwoordig voor staat: voeding waar je gelukkig van wordt. 


Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Sandra (zondag, 28 mei 2017 15:36)

    Leuk verhaal! Interessant om te zien dat voeding zoveel dimensies heeft.

  • #2

    Georgette (maandag, 29 mei 2017 20:01)

    Doet gezond, gezellig en inspirerend over komen �

  • #3

    Miriam (maandag, 29 mei 2017 20:05)

    Wat een goed verhaal en wat een super leuke site met bijzonder mooie koekjes. Complimenten!

  • #4

    Wim Blom (maandag, 29 mei 2017 21:09)

    Mooi verhaal, en goed geschreven. Ik kreeg gelijk trek. �

  • #5

    Lukas Burgering (maandag, 29 mei 2017 21:24)

    Do you accept cookies?
    YES!!!!